søndag 16. september 2012

Bokanmeldelse: Harry Potter og De vises stein


Bokanmeldelse: Harry Potter og De vises sten
Innledning:
Dette er ei av de få bøkene jeg har lest som er både tunglest og spennende. Det hjelper ikke å lese halve kapitlene, men å lese hele kapitlene før boka lukkes. Innholdet er detaljert på en måte som gjør det vanskelig å følge med, men det blir man vane med i sånne spenningsbøker.
Kort beskrivelse av boka:
Harry Potter visste ikke før Gygrid kom til Harry Potter for å fortelle han at de skulle til Diagonalmeningen og kjøpe alt utstyret. Foreldrene var ikke villige til å betale for at han skulle begynne på trollmannskolen Galtvort, men det protesterte Gygrid mot og tok Harry med. Han får penger fra sin konto i Flirgott som er trollmannsbanken. Når han reiser med toget til Galtvort møter han Ronny og Hermine som blir vennene hans i huset Griffing, som alle de kom inn i. Harry, Ronny og Hermine må gjennom mye farlig på denne skolen, noe som gjør boka spennende.

Kommentar:
Dette er ei spenningsbok for alle aldre som jeg vil anbefale. Beskrivelsene gav meg bilder som minnet meg om hvor sterk filmen var når jeg så den første gangen, sommeren 2002. Jeg var 8 år gammel og mye har forandret seg siden den gang. Dette er den eneste boka jeg har lest som minner meg om fortiden og hva som har forandret seg og det finnes ikke så mange fantasibøker som beskriver sterke følelser, vennskap og trygghet. Dette kom klart fram i slutten av boka.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar